עתידות: אודיו ייכנס לתוכנית השיווק שלכם ממש בקרוב. למה? | מוח כוורת
top of page

עתידות: אודיו ייכנס לתוכנית השיווק שלכם ב-2023. למה?

[עודכן בנובמבר 2022] כבר שנתיים-שלוש שאנשי האסטרטגיה והטכנולוגיה מדברים על "מהפיכת האודיו", ועל זה שהיא הדבר הגדול הבא.


בתאוריה.

אודיו

כלומר, בארצות הברית חיפוש קולי מכסה כבר 40% (!) מכלל החיפושים בגוגל וחברותיה, כ-50% מהאזרחים משתמשים בעוזרות הקוליות של גוגל, אפל ואמזון בבית ובאוטו, ויותר מ-55% מאזינים באופן קבוע לפודקאסטים. כך שזה לא לגמרי תיאוריה...

אבל מצב הזה מתקדם לאט כבר כמה שנים. פחות מהפיכה, יותר סיפוח זוחל.


ועכשיו, ממש הרגע, זה משתנה. ולא רק בעולם הגדול:


גוגל מציעה לכולם מודעות אודיו - בפודקאסטים ומוזיקה

עד לא מזמן ספוטיפיי שלטה בשוק הפודקאסטים והפרסומות למאזיני מוזיקה. אבל יוטיוב נלחמת על מקומה, ויש לה תותחים כבדים מאוד:

מצד אחד, היא הפלטפורמה המועדפת על יוצרי התוכן, בזכות חלוקת הרווחים שלה. על כל הכנסה מפרסומת שמופיעה בסרטון - יוטיוב משלמת 50% ליוצר/ת שלו. כך שיוצרי התוכן שמחים לחזור לגוגל ברגע שהיא התחילה להציע כלים רלוונטיים גם לפודקאסטים ומוזיקה.

מצד שני, היא שולטת ללא עוררין בתחום הפרסום בהתאם לחיפוש. אחרי הכל, היא שייכת לגוגל.


היום היא מחזרת ללא בושה אחרי יוצרי הפודקאסטים והמוזיקה, והם חוזרים אליה בהמוניהם. והחל מאוקטובר 2022 היא גם מאפשרת לכל מפרסמ/ת ליצור פרסומות אודיו שמופיעות בפודקאסטים ובמוזיקה - עם הלוגו שלך, למי שבטעות צופה, ומגוון כלי הקלטה ועריכת קול פשוטים וקלים.


ואותה גוגל לומדת לשמוע ולדבר עברית שוטפת

נתחיל בחלק האינטרסנטי שלנו כמנהלי שיווק ובעלות עסקים (וההפך) כאן בישראל: בשנה האחורנה התבשרנו שהעוזר הקולי של גוגל התחיל להבין עברית ולהקריא אותה שוטף! זה עוד לא באופן רשמי וברור שאלו ניסיונות ראשונים, אבל הם מאוד, מאוד משמחים.

ודורשים התאמה של האסטרטגיה שלנו. כי זה יתפוס בארץ, ומהר.


איך אפשר לדעת?

אינדיקציה מעולה היא פודקאסטים - רק בחצי השנה הראשונה של 2021 ורק בספוטיפיי היו מעל מליון האזנות לפודקאסטים בעברית. בארה"ב, שבה ההאזנה לפודקאסטים דומה, מהפכת האודיו שבאה יד ביד איתם שינתה מהיסוד לא מעט דפוסי שימוש בכל האינטרנטים כולם.


אז מה יקרה?

קודם כל, נראה הרבה הרבה יותר חיפושים קוליים - הדבר הראשון שנכנס באודיו בכל מקום בעולם. חיפוש קולי הוא חיפוש בגוגל או בעוזרת קולית (אלכסה / סירי / גוגל), שמביא תוצאות כמו חיפוש רגיל.

בהבדל משמעותי אחד: התוצאות הראשונות מוקראות בקול למחפש/ת. עם דגש על העסקים הקרובים ביותר פיזית, בחיפושי עסקים.


מה זה אומר?

קודם כל, שכולנו חייבים לוודא שאנחנו מופיעים בגוגל מפות בצורה ברורה, רצוי עם כמה ביקורות חיוביות.

ושנית, ששוק ה-SEO, הקידום האורגני בגוגל, צפוי להשתנות מאוד בשנה הקרובה. רוצים להיות גבוה בתוצאות האלה ב-2022? זה הזמן להכניס את האודיו לאסטרטגיה ולתקציב שלכם, עכשיו. (רוצים להתייעץ איך? אנחנו פה!)


וחוץ מזה, שתכף נראה את כל מהפיכה האודיו העליזה שמטלטלת את העולם כאן בארץ. וקורה בה הרבה.


רגע, מהפיכה? מה קרה פתאום עם האודיו?

קודם כל, הקורונה קרתה. כמה וכמה מחקרים מצביעים על שובע ממסכים, שלא לדבר על בחילה פיזית.

לתוך עייפות-הזום, לצד אחוזי החדירה המרהיבים של פודקאסטים בכל העולם ולא רק בארה"ב, נכנסה קלאבהאוס.

והעיפה לאינטרנט את הפוני.


קלאבהאוס היא רשת חברתית מבוססת-אודיו.

אודיו

כלומר, במקום שהיא תבין ממך איזה פוסטים עם טקסט, וידאו ותמונות בא לך לראות, מחברים ואחרים, כמו פייסבוק ושות' - היא מציעה לך חדרי שיחה שקורים עכשיו, הרגע, בנושאים שנראה לה שיעניינו אותך.

רוצה לדבר עם כרישי השקעות בטכנולוגיה שמחפשים סטארטאפים? כמעט בכל רגע נתון יש שיחה כזו. רוצה חדר שיחה שמפגיש ישראלים ופלסטינים לקול צהלות האירופאים? חדר שיחה על שיווק דיגיטל באודיו? טכניקות בישול עשבים שליקטת במדורה בשטח? יש. הכל יש.


היא מעודדת קהילתיות (כי חדרי שיחה בנושאים שבוערים לך), מעודדת תחושה חזקה של פומו (אם אני לא שם כרגע אני מפסידה שיחה מעניינת שלא תחזור לעולם) ומעניינת מאוד.

אבל לבדה - היא לא הספיקה כדי להפוך את האודיו למהפיכה, ולהכריח אותנו, כאן בלבנט, להתאים את השיווק שלנו...


עד שכוווווולם בדיגיטל – מפייסבוק עד ספוטיפיי – החלו ליצור חיקויים של קלאבהאוס. אפילו טוויטר הכה-טקסטואלית השיקה חדרי שיח.


שני מהלכים כאלה מעניינים במיוחד:


מהלך הסושיאל-אודיו של ספוטיפיי

אנחנו כבר רגילים למצוא יוצרי מוזיקה ופודקאסטים בספוטיפיי. להמשיך משם לתוך חדרי שיחה עם היוצרים האלה טבעית ומתבקשת - וזה בדיוק מה שספוטיפיי משיקה.

וכיוון שהאופציה הזו קשורה בקשר הדוק כבר לקהל שמעדיף סאונד (פודקאסטים, למשל), ויכולה לקשור אותם יחד חזק יותר – היא צפויה להרגיל אותנו מהר מאוד לחדרי השיחה האלה. כנראה.


וכאן טמונה התשובה לשאלה החשובה:


איך אפשר לשלב אודיו בשיווק שלנו כבר היום?

כי אם יש כאן מהפיכה שמתרחשת ממש עכשיו – מי שיהיה מוכן ומי שתהיה ערוכה לפני כולם, יוכלו לקטוף את פירות ההתלהבות הראשונים.


הדרך הפשוטה ביותר היא להתחיל מפרסומות אודיו ביוטיוב. זה כלי יעיל, במיטב המסורת של מערכת הפרסום המצוינת של גוגל. והנה מדריך מצויין לנושא.


דרך שניה, ואפילו מומלצת יותר, היא להקים לעצמך חדר שיחה חד-פעמי: לקחת קהילה – קבוצת פייסבוק, טוויטר, ווטסאפ או סתם רשימת דיוור –

ולהזמין אותם לחדר שיחה איתכם. בווטסאפ, מסנג'ר או סתם זום ללא וידאו. תגלו שאנשים אוהבים את הרעיון (אנחנו גילינו, במגוון דרכים), והוא מאפשר להם לא רק להקשיב אלא להתבטא, לשאול אתכם שאלות על המקצוע, להיעזר בכם. וככה הוא עוזר לכם למצב את עצמכם כאנשי מקצוע מעולים, נותני ערך וקשובים – תרתי משמע.


ואם אין לכם קהילה משלכם - אפשר להציע לאדמין של קבוצת פייסבוק רלוונטית שיתוף פעולה. כך גם תגיעו לקהל חדש.


ודרך יצירתית מצוינת לשלב אודיו כבר היום, היא לעשות סאונד-בייטס.

כלומר, להקליט דברים מעניינים במיוחד – כאילה שהייתם כותבים עליהם מאמר קצר, או פוסט ארוך – להדביק עליהם תמונה או אפילו מצגת, ולפרסם כסרטון עם המלצה להאזין לו בזמן שעושים דברים אחרים. לנו יש סדרת סרטונים על תכנון וניהול תקציב שיווק דיגיטל בדיוק בצורה הזו.

וכמובן – אם אתם מוכרים לקהל אמריקאי, לוודא שקל למצוא אתכם בחיפוש קולי. אבל את זה אתם כבר בטח יודעים.


ומה הלאה?

אחת ההתפתחויות הכי מעניינות כרגע היא קפיצות-הטכנולוגיה המרשימות בתמלול אודיו לכתב וכתב לאודיו (הקראה אוטומטית, ממוחשבת של טקסט). שניהם כבר נעשים בקלות, בצורה אוטומטית לגמרי וברמה גבוהה מאוד - באנגלית. ומתחילים לחדור גם לשפות אחרות.

אחת מאבני הדרך קרתה ממש בחודש האחרון: מייקרוסופט רכשה חברה בשם ניואנס בסכום דמיוני של כמעט 20 מיליארד (!) דולר. ניואנס היא חלוצה בתחום זיהוי הקול והשפה הטבעית, במיוחד בתחומי הבריאות – אבל האנליסטים מהמרים שמייקרוסופט שילמה כל כך הרבה בעיקר עבור החלק הראשון, של זיהוי הקול והשפה.


כך שאנחנו מתקרבים מהר מאוד לעולם שבו רשתות חברתיות מתנהלות באודיו – מי לגמרי ומי חלקית. רוב החיפושים יהפכו להיות קוליים, הסמארטפון יקריא לנו פוסטים תוך כדי נסיעה וישלח סמסים כתובים בשמנו...

תוכן אודיו הופך לוידאו החדש


כמו הוידאו בעשור (או שניים) האחרונים, הוא הופך ממש עכשיו ממשהו שעושים אמנים יחודיים, כמו אנשי רדיו ומוזיקאים, למשהו שכולם עושים מהסלולרי שלהם, כל יום וכל היום, כמו להעלות בומרנג לאינסטוש או לשלוח וידאו לסבתא.

וזה הזמן להקדים, ולקחת את המקום שלנו בו כמובילים.


רוצים להתייעץ לגבי שילוב תוכן אודיו בשיווק? או בכל שאלה דיגיטלית אחרת? שריינו לעצמכם שיחת ייעוץ. זה בחינם!


היה מעניין? מי עוד רוצה לדעת את זה? שתפו:

bottom of page