איך כותבים תנאי שימוש שיגנו עליך באמת?
top of page

איך כותבים תנאי שימוש שיגנו עליך באמת?

מה זה תנאי שימוש? הרי אף אחד לא קורא אותם...

"תנאי שימוש" הם החלק המשפטי באתר (או בסושיאל / אפליקציה / בלוג שלך), שמסבירים – ומסדירים – את הכללים. כללי ההתנהגות באתר (או בכל פיסת אינטרנט), כללי ההתקשרות בין בעלי האתר – אתר – לגולשים, כללי מדיניות חשובים – למי ומתי מותר לבטל עסקה, למשל וכל שאר הכללי. אלו שחייבים חוקית, ואלו שרוצים להוסיף.

הם גם קצת כמו השמשה הקדמית ברכב. אנחנו רגילים שהיא שם, לא מתייחסים אליה כמעט אף פעם, אבל אם יקרה לה משהו – נהיה חשופים לרוח ויהיה לנו פתאום מאוד, מאוד קשה לנהוג.


בשביל מה צריך תנאי שימוש? רק כדי לעמוד בחוק?

הכי קל להסביר בעזרת דוגמה רלוונטית. נגיד, אינסטגרם. קרה לך שאינסטגרם הורידה פוסט או פרסומת שלך, כי הם "פוגעים במדיניות" שלה? המדיניות היא בדיוק תנאי השימוש באינסטגרם.

עוד דוגמה מעולה היא אתרי סחר – איקומרס, בשיווקית, או שופינג, בעממית. מגבלות שונות על תנאי מבצע, ביצוע עסקאות (וביטול שלהן, הזכרנו?) – חשוב, נכון? חשוב. ואיפה נמצאים? בתנאי השימוש.

כללים שונים לגבי זכויות היוצרים שלך על תמונות, קטעי וידאו וטקסטים? הרבה פעמים נמצא אותם בתנאי השימוש.


ומה צריך להכניס לתנאי השימוש?

עומדים בחוק

כל עסק שיש לו נוכחות באינטרנט צריך לפרסם תנאי שימוש ברורים, כדי שיהיה תיאום ציפיות ברור בינו ובין המשתמשים. תנאי השימוש הם החלק המשפטי – אם יתבעו אותנו כי לא סיפקנו מוצר בזמן (איזה זמן זה "בזמן"?), כי הוא נפגם אחרי 3 שבועות שימוש (כמה זמן אחריות אנחנו מספקים?), או כי הבטחנו לחזור למי שישאיר פרטים ולא חזרנו – אולי זה החלק שיוכל להגן עלינו מהתביעה.


מי אחראי לתגובות הגולשים? או לתוכן שהם שולחים?

כשאין לנו, כבעלי האתר / אפליקציה / מרקטפלייס שליטה בכל התוכן, עלולים לתבוע אותנו על לשון הרע... שמישהו מהגולשים בכלל פרסם בתגובות, או על הפרת זכויות יוצרים על תמונה שבכלל הועלתה ע"י גולשת. תנאי שימוש מסבירים את חלוקת האחריות לתכנים שמעלה כל אחד, בין אם בעל/ת הפלטפורמה או מעלה/ת התוכן (הגולש/ת).


אז פשוט להוריד תנאי שימוש מאתר דומה?

לא. למעשה, אם תעתיקו אותם, אתם בסיכון שיתבעו אתכם על הפרת זכויות יוצרים.

וחוץ מזה, תמיד חובה להתאים אותם לשירותים, למוצרים ולמותג שלכם.

תנאי שימוש הם לא מילת קסם – מבחינת החוק הם "חוזה אחיד", ובית המשפט עלול לפרש אותו בצורה שהיא לא זו שחשבתם עליה, או רציתם בה – אם רק אפשר. הפתחים האלה בניסוח – שמאפשרים פרשנות שונה –יכולים לבוא משימוש בתנאי שימוש (הא הא) גנריים כאלה, שמוצאים באינטרנט.

צריך לנסח אותם היטב, להתאים אותם היטב לשירותים / מוצרים ולמותג שלך – ולסגור טוב טוב את כל הפתחים. רוח על הנהג? זוכרים?


אבל ברצינות, אף אחד לא קורא אותם!

נכון, תנאי השימוש כתובים לפעמים במשפטית בלתי-מדוברת בעליל (המלצה שלנו – עדיף שיהיו בשפה נגישה יותר), מעייפים לקריאה ואפילו יותר לכתיבה. אבל חוץ מזה שהם מהווים את תיאום הציפיות מותג-לקוח – שהוא תמיד חלק מהותי ביחסים טובים עם הלקוחות שלנו - הם ההגנה המשפטית על פיסת האינטרנט שלכם.

והם יכולים להציל אתכם.


הטקסט מובא לידיעה כללית ואינו מהווה יעוץ משפטי.


מאת אורי ארבל, עו"ד מסחרי המתמחה בליווי עסקים וסטארטאפים.

ליצירת קשר עם הכותב לחצו כאן.


לקביעת פגישת ייעוץ בנושא הדיגיטל שהכי מציק עכשיו - לחצו כאן.

52 צפיות0 תגובות
bottom of page