top of page

Creator Economy - שקר או מהפיכה?

שמעתם ששליש מהילדים בארה"ב, בריטניה וסין רוצים להיות יוטיוברים כשיגדלו? זו קריירה רלוונטית גם בעיני ההורים - כולם הרי יודעים שהיום אפשר להתפרנס מתוכן.


כולם רוצים להיות משפיענים. צילום: Loshua Rawson Harris, Unsplash

וכולם גם יודעים שזה שקר, ורק מתי-מעט מתפרנסים מזה.


רגע, מה?


ברוכים הבאים לעולם ה Creator Economy - כלכלת היוצרים.


מה זה "כלכלת יוצרים", בעצם?


בגדול, זה טרנד טכנולוגי-חברתי עצום. הגישה השלטת היום, למעשה, בחלקים נרחבים של האינטרנטים. בבסיס יש טענה סופר מפתה: שהיום, כשרוב התקשורת שלנו היא לא "התקשורת" הסגורה אלא רשתות חברתיות, אפשר לעשות כסף ממה שאוהבים.


איך?


אפשר למצוא דוגמאות בכל. מקום.


יוטיוברים ומשפיעני אינסטוש שמקבלים מאות דולרים כדי לפרסם מוצרים.

חנויות אינסטגרם וטיקטוק שמקלות על יוצרים למכור מוצרים ומרץ'.

טוויטר בונה מנויים וטיפים ליוצרי תוכן עם סופר-פאנז.

טיקטוק מגישה, לצד מנגנון המודעות שלה, מנגנון מוסדר של פניה למשפיעים.


נפלא! נהדר! מתאים לכל אחד! נכון?

לא.


ההבטחה הסופר-מפתה בבסיס בנויה, ברמה מסוימת, על שקר.


כי בדיוק אותן רשתות שמאפשרות את זה - עובדות על אלגוריתמי התאמת תוכן, ומרימות מאוד גבוה אחוז מאוד *מאוד* מצומצם של יוצרים. אנחנו רואים את ההצלחה המפוארת, מצטרפים כדי להצליח - ופשוט לא רואים את כל אלו ששורפים על זה שעות וימים, ומגיעים ל...


כמעט.


וכמעט לא נחשב. כאן הוא אפילו פחות נחשב, בגלל השקר העמוק יותר:


חברות הטכנולוגיה שמאחורי כלכלת היוצרים לעיתים קרובות מקדמות בעצמן את היוצרים המעטים שיש להם סיכוי להביא אליהן את מליוני העוקבים. משלמות להן כסף, או מרימות אותם באופן אקטיבי מחוץ לאלגוריתם.


שמעתם על איך לפייסבוק יש "רשימת VIP" שהיא רוצה בטובתה ולא חוסמת לה חשבונות? או איך טיקטוק משלמת בגלוי ליוצרים שהיא רוצה בפלטפורמה, וליוצרי טרנדים שתופסים?


אין כלכלת יוצרים בלי סושיאל?


אוקי, תגידו, אז בלי סושיאל! אני אעבוד עם ניוזלטרים! מילת הקסם! בלי אלגוריתם!

ניוזלטרים לא כפופים לאלגוריתם. צילום: Jon Tyson, Unsplash

אבל רגע, חכמים שלי, איך תגיעו למספיק נרשמים כדי להתפרנס?


יאפ. רשתות חברתיות.


ואפילו אם תבנו את רשימת הדיוור שלכם מטראפיק אורגני לאתר וחבר מביא חבר...


תגלו שגם בעולם ניוזלטרים המתודה הזו פועלת. סאבסטאק, למשל, פלטפורמת הניוזלטרים בתשלום הסופר מצליחה, שילמה אלפי דולרים ליוצרים מובילים כדי שיפעלו דרכה. השאר? יורקים דם ועושים שנקל לחודש.


אז מה, להתייאש? אין בעצם כלכלת יוצרים? הכל שקר?


לא!




כלכלת יוצרים היא שינוי עמוק


השקר שם, וצריך להסתכל בו בעיניים. אבל הוא לא מהות הכל. ויש זהב שאפשר למצוא.

קחו את פטריאון, לדוגמא. פטריאון היא פלטפורמה שמאפשרת ליוצרי תוכן לקבל כסף מהעוקבים שלהם - פר סיפור / מאמר, קבוע בחודש או במגוון צורות אחרות. והיא נקיה (למדי), ומצליחה ונהדרת.


בעיקר כי היא לא מוכרת חלומות. היא לא אומרת לעיתונאים "תעזבו את העיתון ותגשימו חלום", היא אומרת"בואו תעשו עוד כמה עשרות דולרים בחודש, ותהיה לכם קצת יותר עצמאות כלכלית. לפעמים אפילו תצליחו מאוד".


או חנויות אינסטגרם בארה"ב.


Creator Economy לא באמת מתאימה לכולם. צילום: Gian Cescon, Unsplash

כן, הן נסמכות על האלגוריתם. אבל אם יש לך מוצר ייחודי ואיכותי- פסטה בצורות מיוחדות לפי הזמנה (כן, נתקלתי), עגילי צדפים שמאפשרים להקשיב לים במשרד (יאפ). הפלטפורמה כן מאפשרת להגיע להמון אנשים, בלי חסם טכנולוגי גבוה - אפילו אתר או מערכת סליקה לא צריך, הכל כבר בפנים.


או - והכי חשוב ושימושי מכל דוגמה בודדת - שימוש בכלים של כלכלת יוצרים לדחיפה של הקריירה. או לצידה.

הדברים האלה כן משנים לאנשים את החיים - פשוט לא לכולם, ולא בבת אחת.


היא גם דורשים סט כישורים שונה לגמרי:


היא מחליפה את הבוס הגדול הנצלן האחד בעשרות אלפי בוסים קטנים נצלנים.

היא משעבדת אותך לרשתות, במובן מסוים, ודורשת ממך להיות גם סטוריטלר/ית, צלמ/ת, יוצר/ת תוכן מקורי/ת. עוד כישרון לצד הכישרון.


וזו השורה התחתונה. כישרון אחד לא מספיק כדי להצליח בכלכלת היוצרים. צריך שניים: אחד כדי שיהיה לך מקצוע מקורי, הושני כדי להפוך למוביל דיעה בתחום שלך, לייצר תוכן מדהים שיכנס סביבה קהילת סופר-פאנז נאמנה - וימכור להם את הכישרון הראשון שלך.


יש כאלו שההתנהלות בסושיאל טבעית להם, והם פורחים מחוץ ל"9-5" המסורתי. ויש כאלה שנרמסים.


וזה רק עומד להחריף, כי לשם הולך האינטרנט. אם פעם פלטפורמות יכלו להתפרנס מלמכור את הדאטה למפרסמים, היום זה בעייתי. הן צריכות כלכלת יוצרים כדי להרוויח.


אז מה עושים עם Creator Economy?


דבר ראשון, תיאום ציפיות: לא מצפים לעבוד שעתיים ביום ולהרוויח כמו ביונסה. כמו שאמרו הילדים מההתחלה: *זו קריירה*.


חשוב להכיר את כלכלת היוצרים. צילום: Jakob Owens, Unsplash

ושנית - חשוב להכיר אותה. בין אם אתם לקוחות, יוצרים או מנהלי שיווק / עסקים שרוצים להיעזר בכוח שלה, כלכלת היוצרים היא אחד הכוחות המרכזיים היום באינטרנט. תתעלמו, ותרגישו בומרים שלא מבינים מחר. (כן, אני רומזת שאפשר להפיץ את המאמר לאחרים, אם אתם חושבים, כמוני, שזה חשוב).


(כן, בומרים כמו בNFT המבלבל, שגם הוא חלק מזה. אבל הוא גם עולם של דילמות אחרות).


וכמו תמיד בדיגיטל - כדאי להתנסות. זה סט כלים חדש, מעניין ומוביל, והוא יכול לפתוח לכם צורות שיווק חדשות ומרגשות.


רוצים להתייעץ איתנו לגבי כלכלת יוצרים וכלי שיווק חדשים?

כאן משריינים שיחת ייעוץ חינם!


את מי עוד המאמר הזה יכול לעניין? שתפו >

פוסטים אחרונים

הצג הכול

Comments


© 2022 כל הזכויות שמורות

bottom of page